Goudappel Logo Goudappel Logo
EN - NL
  • Over ons
  • Oplossingen
  • Actueel
  • Contacten
  • Vacatures
  • Over ons
  • Oplossingen
  • Actueel
  • Contacten
  • Vacatures
EN - NL
home team stefan de graaf

Stefan de Graaf

  

Deel

Stefan de Graaf

Consultant

  • (+31)(0)6 11 56 86 64

    (+31)(0)6 11 56 86 64

  • sdgraaf@dat.nl

    sdgraaf@dat.nl

  • Stefan op LinkedIn

    Stefan op LinkedIn

  • Download contact

    Download contact

Stefan Gerelateerde Items

Toon alles

OmniTRANS next: effectiever mobiliteitsbeleid dankzij beter én sneller inzicht in mobiliteitsdata

17 januari 2019
OmniTRANS next combineert resultaten bestaande verkeersmodellen en actuele intensiteiten Altijd en overal toegang tot relevante mobiliteitsdata, dát bieden DAT.Mobility en Goudappel Coffeng met het nieuwe online platform OmniTRANS next. Hiermee krijgen verkeerskundigen én beleidsmakers op eenvoudige wijze snel en goed inzicht in voor hen belangrijke (beslis)gegevens. “Met deze tool zijn beleidsmakers in staat om hun mobiliteitsbeleid verder te verbeteren en een aantrekkelijke en bereikbare leefomgeving te realiseren”, zegt directeur Jos van Kleef van Goudappel Coffeng. Beleid versterken“Wij weten dat goed mobiliteitsbeleid vaak vraagt om een kwantitatieve onderbouwing en interactie met vele stakeholders. Mobiliteit en bereikbaarheid gaat immers iedereen aan”, weet Jos van Kleef. “Dit proces is niet altijd eenvoudig want onze klanten worden overspoeld met mobiliteitsdata en nieuwe mogelijkheden in verkeersmodellering. Wij hebben de expertise in huis om te snappen welk inzicht beleidsmakers nodig hebben voor een nóg effectiever mobiliteitsbeleid. En DAT.Mobility beschikt over de kennis en kunde om een krachtige applicatie te ontwikkelen en nieuwe databronnen te ontsluiten. Met de introductie van OmniTRANS next bieden wij onze klanten de mogelijkheid hun beleidsprocessen aanmerkelijk te versterken.” Actuele intensiteitenOmniTRANS next is volledig webbased en speelt in op de grote behoefte aan sneller en beter inzicht bij beleidsmakers, op ieder moment. Met OmniTRANS next komen verkeersmodellen en andere vormen van mobiliteitsdata via laptop, tablet en smartphone onder handbereik. In de eerste versie zijn resultaten van bestaande verkeersmodellen en actuele verkeersintensiteiten (gebaseerd op mobiele telefoniedata voor elk wegvak in Nederland) voor klanten beschikbaar. In de loop van het jaar worden meer functionaliteiten en databronnen toegevoegd.  
Lees verder

Next generation verkeersmodel Almere zet in op 'nieuwe mobiliteit'

28 september 2018
Complete ritketens in kaart met integratie BRUTUS in OmniTRANS Het nieuwe verkeersmodel voor Almere is het eerste strategische verkeersmodel in Nederland dat gebruik maakt van BRUTUS, het next generation modelsysteem dat onlangs door DAT.Mobility en Goudappel Coffeng is geïntroduceerd. “In de ontwikkeling van traditionele verkeersmodellen naar de nieuwe generatie gaan we nu de agent-based benadering inzetten,” zegt Gerard Bruil, manager Verkeersmanagement en -prognoses van Goudappel Coffeng. Met de ontwikkeling van dit nieuwe verkeersmodel sorteert de gemeente Almere voor op het sterk veranderende verplaatsingsgedrag dat door traditionele modellen steeds lastiger kan worden beschreven. Het inpassen van BRUTUS komt voort uit de recente samenwerkingsovereenkomst die de Goudappel Groep (waartoe DAT.Mobility en Goudappel Coffeng behoren) met het Finse Strafica is aangegaan. Strafica is de maker van BRUTUS die dit type verkeersmodel buiten Nederland al vaker succesvol heeft toegepast. Het modelleren van nieuwe mobiliteit Deze ontwikkeling speelt in op nieuwe behoeften bij beleidsmakers. Het wordt steeds duidelijker dat traditionele modellen in de veranderende samenleving niet meer voldoen. Verkeersbeleid in een binnenstedelijke omgeving vraagt - door een andere samenstelling van de bevolking met specifieke gedragingen en voorkeuren – een geheel ander beleid dan in de buitenwijken van de stad. Specialist Luuk Brederode van DAT.Mobility: “BRUTUS modelleert alle gemaakte ketens van verplaatsingen voor elk individu afzonderlijk, op basis van deze voorkeuren. Dit maakt het mogelijk om verplaatsingsgedrag van specifieke bevolkingsgroepen en beleidsmaatregelen te onderzoeken.” Zo kunnen de effecten van veranderend menselijk gedrag worden onderzocht. Denk hierbij aan de introductie van nieuwe vervoersconcepten zoals de e-bike, de deelauto of Mobility-as-a-Service. Maar ook aan door vergrijzing veranderende activiteitenpatronen of een toename van deeltijdbanen en thuiswerken. Wetenschappers zijn het erover eens dat de nieuwe techniek de toekomst is voor verkeersmodeltoepassing. Complete ritketens Luuk Brederode: “We zetten een stap verder dan de conventionele trip- en tour-based benaderingen. Waar de trip-based benadering individuele ritten naar telkens een enkele activiteit beschrijft en de tour-based deze benadering uitbreidt naar retour-ritten naar een enkele activiteit, beschrijft de agent-based benadering complete ritketens waarin alle activiteiten op een dag worden meegenomen. Hierdoor worden alle afhankelijkheden tussen de verschillende ritten ook meegenomen. Het is daarmee bijvoorbeeld niet langer mogelijk dat in het verkeersmodel mensen hun auto op een bestemming ‘achterlaten’ om met een, voor die rit, aantrekkelijker vervoerwijze terug te reizen”, aldus Luuk Brederode. Nationaal Verplaatsingspanel Om de nieuwste generatie van verkeersmodellen van input te voorzien is een omvangrijke hoeveelheid enquête-data over verplaatsingsgedrag nodig. Hiervoor lanceerde DAT.Mobility eerder deze zomer al samen met Mobidot en Kantar het Nationaal Verplaatsingspanel. Met dit panel wordt 365 dagen per jaar, 24 uur per dag, het verplaatsingsgedrag van 20.000 Nederlanders via sensing technieken in mobiele telefoons gemeten. Dit panel is vanaf september operationeel en genereert een ongekende rijkdom aan data die verder gaat dan het huidige OViN. Overheden die willen participeren in dit panel - met als doel de rijkste databron voor verplaatsingsgedrag in Nederland te creëren – zijn nog van harte welkom.
Lees verder

Veel belangstelling voor 'The Next Step'

19 september 2018
Gisteren organiseerden we in de Utrechtse Jaarbeurs een klantendag met als titel 'The Next Step, van mobiliteitsdata naar beleidsinformatie'. Waar inleider Wim Korver sprak over het snelgroeiende aanbod van digitale databronnen ('Onze indruk is dat er de komende jaren fundamentele veranderingen gaan plaatsvinden in ons mobiliteitssysteem') spraken Erik Verroen van Rijkswaterstaat ('De informatiebehoefte van mobiliteitsbeleid'), Peter Kant van DAT.Mobility ('Beleidsvragen sturen modelinnovaties') en Kees de Leeuw van de gemeente Den Haag (‘Monitoren van doelstellingen uit de Haagse Nota Mobiliteit’) via drie bijzonder boeiende presentaties tot de aanwezigen. Waar de een opmerkte : ‘Mensen die twijfelen voorspellen beter’, 'Onzekerheid moet je zichtbaar maken' en 'De zweetfactor van een speedbike is belangrijker dan de snelheid' (Verroen), sprak een ander weer over 'Door de tijd heen zijn er groeibriljantjes ontstaan die direct inzetbaar zijn' (Kant) en 'Elke twee jaar monitoren is best ingewikkeld maar je moet roeien met de riemen die je hebt' (De Leeuw). Stefan de Graaf gaf als dagvoorzitter de aanzet tot de 9 discussietafels waar onder meer verkeersmodellering en oplossingsgerichtheid centraal stonden. Binnenkort volgt meer informatie.
Lees verder

STAQ biedt realistischer strategische verkeersmodellen

12 september 2018
Strategische verkeersmodellen zouden eigenlijk een graadje realistischer moeten zijn – zeker met het oog op (nieuwe) toepassingen als het door rekenen van benuttingsmaatregelen. De sleutel voor die kwaliteitsslag ligt bij de verkeerstoedelingsmodellen. Het verbeteren van die toedeling heeft nogal wat haken en ogen, maar het model STAQ biedt hoop: meer realisme tegenover acceptabele rekentijden. Zo blijkt onder meer uit een artikel in NM Magazine van de hand van Luuk van Brederode.  
Lees verder

DAT Mobility maakt ook gebruik van cookies

Op www.dat.nl vindt u functionele en analytische cookies voor de verbetering van de werking van deze website en voor een beter inzicht in de manier waarop u gebruik maakt van deze website. Hiermee kunnen we onze informatievoorziening aan u nu en in de toekomst beter stroomlijnen.

Lees hier de voorwaarden
Logo
Logo

Snipperlingsdijk 4

7417 BJ Deventer

+31 0570 666 111 (algemeen) 810 (helpdesk)

info@dat.nl

Internetbureau W3S